A szentségek 2018
„Ha csak a ruhája szegélyét érintem is, meggyógyulok”. Krisztusból erő áradt. Benne az élő Isten öltött testet, jött közénk. Belőle a teremtő isten forrása, ereje áradt. A szentségekben ehhez a forráshoz jövünk. Ezt érintjük és ő megérint minket, engedjük, hogy átjárjon minket.
A nyugati kultúránk leginkább attól haldoklik, attól beteg, hogy nem tudunk már odalépni ehhez a forráshoz, elvesztettük az utat az Élet forrásához, a Teremtőhöz. Ettől lesz a kultúránk lassan sivataggá, erőtlenné.
Martin Buber mondta, hogy egy kultúra addig él, amíg kapcsolatban marad azzal az elő titokkal, amely valaha létre hozta. Európa kezdte végleg elutasítani ezt a forrást és ettől inognak a kultúránk alapjai. Tudunk-e vissza találni a forráshoz?
Haydn zeneszerzőt nagyon csodálták, hogy idős korában is rengeteg gyönyörű darabot alkotott, áradtak belőle a szebbnél szebb dallamok. És egyszer egy vendége megkérdezte tőle, hogy mi ennek a titka, honnan van benne ennyi inspiráció, ennyi erő? Haydn elgondolkodott, aztán nem mondott semmit, fölállt és azt mondta a vendégnek jöjjön velem. Elvitte a lakásának a sarkába ahol volt egy kicsi szoba. A szobában nem volt más, mint egy szék, s vele szemben egy hatalmas nagy kereszt. És azt mondta Haydn, amikor nagyon el vagyok keseredve, úgy érzem, hogy a lelkem üres, ülök itt egy fél órát, háromnegyed órát, s itt a lelkem mindig megteleik csodálatos dallamokkal, ez a titka alkotásaimnak, ismerjük-e még ezt a forrást. Oda tudjuk-e vezetni ehhez a forráshoz gyerekeinket, tudjuk-e ezt a forrást beengedni családjainkba?
Gyerekkorom egyik legnagyobb élménye az otthoni, esti imák. Amikor mindig azt éreztem, mintha egy mennyei kéz felemelné családunkat a magasba, mindennapi gondon, nehézségen túl. Szinte lehetett látni, hogy a szüleim arca kisimul, más szemmel látják egymást a világot. Tudjuk-e ehhez a forráshoz odavinni fiataljainkat, gyerekeinket.
Egy nővér mesélte, hogy szinte minden hittanóra elején bemennek az egyházi iskola kápolnájába, ezzel indul minden hittanóra. Három-négy percig ott vannak. És megkérdi tőlük, hogy mi volt a legjobb a hittanórán? A legtöbb gyerek azt mondja, hogy a legjobb az ima volt az elején. Ismerjük-e ezt az utat a forráshoz.
Ez a titok tartja elevenen a házasságokat. Egyik budapesti család jelentette, hogy válnak. Elmentem meglátogattam, Azzal kezdtük, hogy üljünk le és mondja el mindkettő a másiknak azt, amit nagyon őszintén köszön. Amiért hálásak, ami nélküle az életükből hiányzott volna. A férfi kezdte el sorolni, majd öt perc múlva már sírt, majd a felesége is sírt, aztán mondták, hogy nem válnak el. Ez a titokzatos forrás tartja életben a házasságokat. Meg kell érinteni Jézus ruháját. Talán ezért is hívjuk a gyerekeket közel az oltárhoz, ministránsnak, hogy érintsék Jézus közelségét, Jézus is megérinthesse őket.
Egyik atya mesélte, hogy érezte egész fiatalon, hogy a jó Isten kopogtat, zörget, de nagyon nehezen mondott igent. Aztán egy hosszas esti vívódás után kimondta egész szívével, azt, hogy beengedi az életébe krisztust, odaad neki mindent, eldöntötte, hogy a hívásra igent mond. S azt mondta egész éjszaka utána nem tudott aludni, annyira boldog volt, dobogott a szíve, engedte, hogy az Isten megérintse. Ettől válik az életünk valóban elevenné. ő azért jött, hogy életünk legyen és bőségben legyen. A szentségekben Krisztus ereje árad. A keresztségben mi is halljuk az Atya hangát: Te vagy az én szerelmes fiam, te vagy az én kedves lányom. Az ő vére tisztít meg bennünket. A bérmálásban minket is megvigasztal. Tudjuk-e megérinteni krisztus ruháját?
Egy püspököt egyszer a sérültek iskolájába hívtak bérmálásra. És a káplánnal beszélték meg a részleteket és mondta a káplán, hogy nem lehet hosszú a prédikáció, maximum 3 perc. A gyerekek úgysem fognak belőle semmit megérteni vagy megjegyezni. A püspök rengeteget töprengett, hogy mit is mondjon, ha ott lesznek a sérült gyerekek szülei, ott lesznek a gondozók, mit lehet mondani 3 percben, minden bonyolult szót el kell felejtenie, történetet nem mondhat, úgy sem tudják követni. Azt mondta ez volt élete legnehezebb prédikációja, legrövidebb és leghosszabb is, mert életében erre készült a legtöbbet. Eljött a bérmálás napja, ott voltak a sérült gyerekek ünneplőben.
S a prédikáció valahogy így hangzott: Kedves gyerekek: a mama , a papa és a testvéreitek is nagyon szeretnek titeket és a nénik is nagyon szeretnek titeket, ilyenkor megsimogatják a hajatokat s az arcotokat, ahogy én most ezt Rudival és Anitával teszem. A bérmáláskor az Isten simogat meg titeket, mert ő is szeret titeket. Amikor a szent olajjal megkenem a homlokotokat, akkor a jó isten simogat meg titeket. Ennyi volt a prédikáció, elkezdődött a bérmálás, a püspök odaért egy kisfiúhoz, akit az édesanyja nagy nehezen tartott a kezében, próbálta lefogni a kapálózó mozdulatait és ahogyan a kisfiú homlokára rajzolta a keresztet, a kisfiúnak elhúzódott a szája, talán mosolyogni akart, s ezt az egy szót mondta ki: simogat.
S a püspök még azt mondta, nagyon sok beszédet tartott, konferenciákat, lelkigyakorlatokat, de egyik beszéde sikerének sem örült ennyire, mint a sérült gyerek egyetlen szavának: simogat. S aztán még hozzá tette, hogy sokan azt gondolhatták, hogy nagyon leegyszerűsítette a dolgokat, de ha belegondolunk, akkor az ez az isteni simogatás végig megy az egész emberi történelmen: ezt érezhette Ádám, amikor bukása Isten hívogatta, ezt érezhette a kétségbeesett Illés, a szelíd szellő suhogásában, a tékozló fiú az atya karjaiban, a vak, akinek a szemét Jézus megérintette. Simogatja Isten ezt a megsebzett világot, különben nem sok okunk lenne az örömre. Tudjuk-e megérinteni Jézus ruháját, befogadni az az erőt, amely belőle árad?
-Gyógyulás – 2019
Érdekes módon a Biblia, mintha egy kicsit bizalmatlan lenne az orvosokkal szemben. Például azt olvassuk a Krónikák II. könyvében, hogy Ásza király betegségében nem az Úrhoz fordult, hanem orvosokhoz ment és nemsokára meg is halt. Vagy azt olvassuk Jóbnál, - mondja az orvosoknak, hogy ti csak hazug képmutatók vagytok, orvosok, akik semmit nem tudnak segíteni. Vagy Sirák fia könyve – ő már próbálja kicsit menteni a az orvosok becsületét: ha valaki beteg, akkor imádkozzon az Istenhez, de menjen el az orvoshoz is, mert ő is az Isten teremtménye. Továbba monddja a Szentírás: aki vétkezik Teremtője ellen az az orvosok kezébe fog kerülni. Benne van a vérfolyásos asszony történetében is: egész pénzét, minden vagyonát orvosokra költötte, de nem tudtak rajta segíteni. Ez a bizalmatlanság az egyszerű ember félelme volt. Az orvostudomány nagyon fejleltlen volt, sokszor rettenetesen primitiv gyógymódokkal dolgoztak és nem tudtak eredményt elérni. A Biblia valahogy így beszél betegségről és gyógyulásról.- A betegség és a gyógyulás nemcsak orvosi szakkérdés, hanem ennél sokkal egyetemesebb, összefüggőbb dolog. Test és lélek egymástól elválaszthatatlanok. A testi betegségnek van lelki oka és a gyógyulásnak is van lelki oka. A „soteria”- az üdvösség jelenti azt is, hogy meggyógyítani- a görögben. A németben a „heilen” – jelenti a gyógyulást is. Hited meggyógyított téged, lehet úgy is fordítani, hogy hited üdvözített téged. A kettőt görögül úgyanúgy mondjuk. A test és lélek nagyon összefüggenek, elválaszthatatlanok egymástól.
A Biblia rengeteget beszél arról, hogy a bűn betegít. Például a bűnbánati zsoltár azt mondja: amíg nem mertem a bűnömet kimondani addig az erőm elhagyott, a szívem ellankadt egészen.
Hints meg izsóppal és tiszta leszek – 51. zsoltár – hadd újjongjanak megtört csontjaim. A bűnben az ember szinte bele betegszik, a bűnbocsánattól a teste is megújul.
(egy 40 év körüli ember- akinek óriási szomorúság volt az arcán, meg volt görnyedve) – meggyónt és kiegyenesedett.
(egyik házasság – mélyponton volt- de a hölgy mert újrakezdeni. Sikerült. Elhívta férjét egy egész napos kirándulásra és átbeszéltek sok mindent és a testi kapcsolatuk is újra indult, ennek az asszonynak arca megváltozott, megtelt nőiességgel stb).
Test és lélek elválszthatatlanok. Isten az egész embert akarja gyógyítani.
Rafael – angyal neve – Isten gyógyít, a közösség gyógyítására vonatkozik a gyógyítás szó az Ószövetségben. A próféták úgy látják népüket, mint egy beteg testet. Beteg az egész fej, csupa zúzódás, minden szív erőtlen, nem tudnak megtérni és meggyógyulni. – a próféták így látják népüket.
Erre is van tapasztalatunk, hogy egy közösség is tud beteg lenni. Például, ha egy családban nincs őszinte légkör, ha rosszabbik oldalát hozza elő- egy elitélő tekintet guzsba köt, megkötöz, egy szerető tekintet szárnyakat ad. De ez így van akár egy papi közösségben is, ha tele vagyunk pletykákal, akkor egymás életét is rontjuk – tud egy közösség megbetegedni, tud egy nemzet mebgetegedni.
Hittan órán a lelkész azt a feladatot adta valamelyik szlovák faluban, hogy rajzolják le a boldog embert. És tudjátok mi volt az eredmény? Szinte mindenik rajzon a boldog ember egyedül volt. Nem jutott eszébe a gyerekeknek, hogy oda rajzolja szeretteit. Majdnem mindenik rajzon volt valamilyen pénz szimbólum, vagy ehhez hasonló. És egyetlen egy gyerek volt, akinek eszébe jutott, hogy a jó Istent is oda kellene rajzolni. És ezt a rajzot egy buddhista kislány készítette. Egy vallásos katolikus faluban. Mintha társadalmunk beteg lenne. Egyre kevesebb házasság kötődik, - sokan nem is értik, hogy ebben mi a szép – egyre kevesebb gyerek születik. Tud egy társadalom is beteg lenni.
Amikor Isten megmenti népét – (Egyiptomból kihívja) szét választotta a tengert. Megszüli Isten népét a tenger mélyéből. Megszületik az Isten népe. Odaérnek egy tóhoz, aminek a víze beteg, keserű. Mózes meggyógyítja ennek a tónak a vizét. Beledob egy fa darabot és a víz meggyógyul. Ekkor megszólal az Úr, ha hallgatsz az Úr szavára, akkor nem sújtalak semmiféle betegséggel, csapással--- én az Úr vagyok a te orvosod. Isten egy egészséges népet teremtett – az egyiptomi csapás szimbólumai a bűntől megbetegített világ. Isten kihozza népét és meggyógyítja őket. Ez teljesedik be majd a Messiás eljövetelében. A templomban forrás fakad – mondja Ezekiel próféta – ahová a víze eljut fák nőnek, amelynek gyümölcse étel, levele orvosság lesz. Amikor eljön a Messiás akkor a vakok látnak, a sánták járnak, a leprások megtisztulnak. Krisztussal Istennek az életerős világa lép be ebbe a bűnös világba.
A kereszténység ennek az életerős világnak a megjelenése. Az ingyenes iskolák, kórházak- keresztény találmány. Abból a meggyőződésből születik a jogrendszerünk, hogy minden egyes ember a teremtő Isten képmása, nemcsak egy értelmes állat. Minden embernek végtelen méltósága van. Jogrendszerünk erre a felismerésre épül. Addig fog állni amíg ez a hit ott van mögötte. Ebből a forrásból született a vallásos, klasszikus művészet. A nyugati világnak hatalmas technikai világa is ebből születik.
A Biblia tehát arról tanít, hogy Isten gyógyít, üdvözít, életet ad.
Ennek a titoknak vagyunk a szolgái. Gyógyítsuk a betegeket.
Hogyan tehetjük ezt?
A z ember legnagyobb identitása, ha tudatában vagyunk annak, hogy Isten az életét adta nekünk Jézus Krisztusban.
Istenhez imádkozni, nem úgy kell, mint a pogányok, nem kell istent kifárasztani. Ti így imádkozzatok – MIATYÁNK .- az imádság boldogító találkozás.
Mi a haszna az imának? az Ima lényegét tekintve haszontalan. Az imádság nem hasznos, hanem ingyenes. Az életben a legfontosabb dolgok nem hasznosak, hanem ingyenesek. Ilyen az élet is, a gyermek nek azért adunk életet, mert szeretetből van. Az imában kilépünk a hasznosság világából. Az emberek átlépnek Isten ingyenes világába, nem kell álarcot viselnünk. Jobban szeret, mint ahogyan szülő szereti gyermekét, vagy a házastárs szereti házastársát.
Ábrahám egyszerre találja meg az Istent és egyszerre tudja meg mi lesz az ő küldetése. Identitásunkat Istentől kapjuk.
Azzal is gyógyítunk, hogy az isteni igazságot hirdetjük.
Rabbik: Isten a teremtéskor 10 igét szólt, 10 igével teremtette a vilgot. Az erkölcsi törvény ez nem valami szubjektív kultúrtermék, hanem ez bele van teremtve a világba, egy gyönyörű törvényt teremtett bele a világba, az ember ezt a törvényt kiolvassa, ha nem eszerint él, akkor betegíti a világot. Az ember ha nem eszerint él, akkor belebetegszik. Ezek Isten gyógyító parancsai.
Egyik faluban – palóc falu – több gyereket is vállaltak. Jön a negyedik gyermek is. Anyukák dicsekszenek egymásnak. Zsinórban születtek a gyermekek. Ez a falu meggyógyult- az volt az érzés. Felengedett a falu. Közösséget gyógyít a pap.
Budapesti házaspár – házasságuk rettenetesen nehezen indult. A férfi egyszer telefonált, hogy válnak.
Lelkész meglátogatta– mindketten mondják el egymásnak, amit köszönhetnek, ami nélkül nem lettek volna azzá, akik.
Tudjuk gyógyítani a társadalmi kirekesztettséget – cigány – meghívták egy családi ünnepségre. Óriási kő esett le a szívéről – ha ismételjük Krisztus mozdulatát. Tudunk-e gígy gyógyítani?
Tudunk gyógyítani a szentségek erejével- sok pap ideges amikor gyóntat – óráját nézi. Tudunk gyógyítani társadalmi sebeket.
Egy vallásos asszony gyónása – Berta néni – beszélgettünk – gyerekkorától kezdve mesélte életét- amit soha enkinek nem mondott el addig. Ez az asszony életgyónást végzett – indult a vőlegény felé – fel akarta venni a mennyegzős ruhát.
Ilyen gyógyító parancs a hetedik munkaszüneti nap – orvosi szempontból is kell az embernek, hanem testileg szellemileg kiürül. Nemcsak a gázpedált kell tudni nyomni. Kell tudni lassítani.
Ne paráználkodj, légy hűséges – mennyi boldogtalanság származik abból, hogy a házasságok nem tudnak megujulni.
Ne ölj – 6 millió kicsi magzatot pusztítottunk el az anyaméhben. Sokkal több, mint a mohi csata és don kanyar áldozatainak száma.
Hozzuk a társadalomba a szeretetet. Az ember társas lény, ahogyan egy kisgyermek úgy tanul meg mosolyogni, hogy édesanyja rámosolyog. Úgy tanulunk meg szeretni, ha szeretetünket elfogadják. Jézus megváltásának van egy társadalmi dimenziója, nemcsak egy embert akar üdvözíteni, Jézus az ember és ember kapcsolatát is gyógyítja, nemcsak Isten és ember kapcsolatát. Csak úgy tudunk megváltódni bűneinktől, ha kapcsolataink is gyógyulnak. Sokszor nincs aki kibontsa bibmóinkat, mert túl hideg ez a világ, a környezet. Jézus azért jön, hogy kitavaszodjon a világ, kinyiljanak az emberek, megszépüljenek. Emberek testvérként éljenek. Falakat döntött le Jézus. Új társadalmat akar.
Mi is dolgozzunk azon, hogy egy Isten szíve szerinti társadalom épül fel. Ezt itt kell a földön építeni. Találjunk vissza életerős szigeteinkhez, mert recseg ropog. Nem kötnek sokan ma házasságot, egyneműek házasságát ajánlgatják, gender-ideológia van kialakulóban- vissza kell találnunk a forráshoz. A mai ember számára meghasadtak az evidenciák- a régi ember tudta, ha két ember életét összeköti az szép, abból élet fakad, ha ezt egyneműek teszik ott valami megsérül, tönkre megy. A régi ember előtt ezek a dolgok világosak voltak, a mai ember előtt már ez sem világos, konferenciákat kell tartani a családról, hogy valamiképpen egybe tudjuk tartani a társadalmat. Ide jutott ez a beteg világ. Isten simogatja ezt a beteg világot a szentségek által.
Istent tedd életedbe az első helyre és akkor minden életedben is a helyére kerül.